Weblog ICT en onderwijs over de nieuwste Apps, webtools en innovaties

/Weblog ICT en onderwijs over de nieuwste Apps, webtools en innovaties/
24 04, 2017

Leerling 2020: iCoaches zorgen voor bespreiding en continuïteit

By | april 24th, 2017|Apps en webtools, Beleid en organisatie, BYOD, CYOD, ICT en didactiek, Ipad in de klas, Nieuws|0 Comments

Leerling 2020 heeft een artikel geschreven over de rol van de iCoaches op het Tabor Werenfridus. Ik stond met Pitwise aan de wieg van dit programma, waarbij docenten op verschillende niveaus worden opgeleid. De "toppers" worden uiteindelijk de iCoaches die [...]

3 02, 2017

Virtual Reality onderwijs pilot. Werken met Google Expeditions VR

By | februari 3rd, 2017|Apps en webtools, ICT en didactiek, Ipad in de klas, Virtual Reality VR|0 Comments

Vandaag in de Aardrijkskunde les een erg gave pilot gedaan met Virtual Reality in de klas. We gebruikten hiervoor de smartphones van de leerlingen en verschillende VR brillen, van Google Cardboard tot een Samsung Gear VR Oculus. Op alle smarthpones [...]

10 10, 2016

Nieuwe cursusdata voor 2017

By | oktober 10th, 2016|Ipad in de klas|0 Comments

Er zijn nieuwe cursusmomenten voor de volgende trainingen toegevoegd aan de kalender voor 2017: Digitale didactiek voor iPad Training Flipping the Classroom Differentieren met ICT Bekijk de agenda voor meer informatie.   Alle trainingen zijn RegisterLeraar geaccrediteerd.

22 03, 2016

Klassikaal woordjes of begrippen leren met Quizlet Live

By | maart 22nd, 2016|Apps en webtools, ICT en didactiek, Ipad in de klas|0 Comments

Quizlet, bekend van de lijsten met woordjes en begrippen ten behoeve van de zelfstudie van leerlingen heeft een nieuwe toepassing om klassikaal leren van woordjes en begrippen nog leuker te maken. Het heet Quizlet Live en laat de leerlingen in [...]

9 02, 2016

BYOD of CYOD onderwijs? Je kunt niet vroeg genoeg kiezen!

By | februari 9th, 2016|Beleid en organisatie, BYOD, CYOD, ICT en didactiek, Ipad in de klas|0 Comments

Om maar met de deur in huis te vallen, wat is het verschil? Bij BYOD (Bring Your Own Device) worden leerlingen uitgenodigd om "een device" mee te nemen naar school. Er zijn geen restricties, dus in principe kan het een [...]

5 01, 2016

Nieuw: Training differentiëren met ICT in het onderwijs

By | januari 5th, 2016|Beleid en organisatie, ICT en didactiek, Ipad in de klas, Nieuws|0 Comments

Op 17 maart 2016 verzorgt Pitwise de training differentiëren met ICT in het onderwijs bij Meet&Discover in Amersfoort. Door deze training worden docenten in staat gesteld ICT hulpmiddelen in te zetten ten behoeve van differentiatie in de klas. Je hoeft geen [...]

17 09, 2015

Versal – zelf digitaal lesmateriaal ontwikkelen was nog nooit zo makkelijk

By | september 17th, 2015|Apps en webtools, ICT en didactiek, Ipad in de klas|0 Comments

Update: 18/09 : extra info over functies toegevoegd, zie onderaan het artikel. Vooraf: mijn enthousiasme over Versal is gemeend, ik heb geen aandelen of een ander belang. Maar, mán, wat heb ik hier lang op gewacht... Zelf digitaal materiaal ontwikkelen [...]

19 06, 2015

Infographic als opdracht in het onderwijs

By | juni 19th, 2015|Apps en webtools, ICT en didactiek, Ipad in de klas|1 Comment

Infographics worden steeds meer gebruikt in de media en dan in het bijzonder op internet. Deze vorm biedt veel informatie in een overzichtelijk format, waarbij grafieken en korte teksten elkaar afwisselen in een aantrekkelijk vormgegeven afbeelding. In het onderwijs kom je deze [...]

26 04, 2015

Volkskrant Aleid Truijens shopt selectief in het Kohnstamm onderzoek over tablets in de klas.

By | april 26th, 2015|Beleid en organisatie, Ipad in de klas|0 Comments

Ik lees met regelmaat de columns van Aleid Truijens met veel plezier, maar de column van vandaag (25 april) was meer schieten met hagel dan inhoudelijk sterk. http://www.volkskrant.nl/dossier-aleid-truijens/onderzoek-eerst-eens-de-effecten-van-ict-onderwijs~a3980227/ Tunnelvisie Aleid Truijens leidt aan een vorm van tunnelvisie, die gebaseerd lijkt [...]

18 03, 2015

Interview: Doorbraakproject Onderwijs en ICT

By | maart 18th, 2015|Nieuws|0 Comments

Onderstaand interview verscheen in het plan van aanpak van het Doorbraakproject Onderwijs en ICT. Ik ben één van de leden van de klankbordgroep leraren van dit project. ‘Een hoger rendement uit je onderwijs’ Sanne Pit is docent aardrijkskunde en neemt [...]