“Mijn leerlingen hebben iPads, maar hoe zet ik ze functioneel in?”

Hoe kunnen iPads in de klas een bijdrage leveren aan het onderwijs op het Tabor College? Om die vraag te onderzoeken werden in 2013 alle brugklasleerlingen voorzien van een iPad. Het probleem: de iPads werden te beperkt gebruikt. Ondanks korte, eenmalige trainingen beschikten de docenten nog over onvoldoende vaardigheden en kennis, en ze vroegen zich regelmatig af wat de meerwaarde was van de iPads. De leerlingen gebruikten de iPads vooral in de pauzes. Hoe zorgde het Tabor College Werenfridus uiteindelijk voor effectieve inzet van iPads in de klas?

iPads inzetten in de klas: opleiding en iCoaches

Om de iPads optimaler in te zetten startte het Tabor College Werenfridus in 2014 samen met Pitwise een professionaliseringstraject. Alle docenten volgden een eenjarig opleidingsprogramma van vijf bijeenkomsten en werkbijeenkomsten. Ook werd in elke vakgroep een iCoach aangesteld; een ICT-vaardige docent die binnen de vakgroep zorgt voor de continuïteit en verspreiding van ICT-vaardigheden. De iCoaches werden door Pitwise opgeleid om hun taken goed uit te voeren. Binnen drie jaar werd het hele docententeam opgeleid.

    De schoolleiding aan het woord:

    Sanne heeft voor een belangrijk deel bijgedragen aan het succes van het iPad project op het Tabor College Werenfridus.

    Sanne weet als geen ander wat er nodig is om docenten enthousiast te maken voor het werken met de iPad in de lessen. Hij begrijpt waar de onzekerheid zit en heeft de deskundigheid om dat weg te nemen.

    – Ton Hendriksen (Conrector)

    Ik vond het heel fijn dat het opleidingsprogramma heel concreet was. Er hing een ontspannen sfeer.

    Mariëlle – Cursist Tabor Werenfridus

    Opleiding op maat

    Het traject startte met een nulmeting. De docenten werden ingedeeld in drie niveaugroepen, van docenten die vrijwel niet met de iPad werkten tot de toekomstige iCoaches. De groepen volgden elk een opleidingsprogramma op maat, gericht op digitale leermiddelen, digitale didactiek en–voor de iCoaches –ICT-coachvaardigheden. De docenten leerden de iPad in te zetten bij verschillende werkvormen in de klas en ze voerden deze werkvormen uit. Bij voldoende inzet ontvingen de docenten een ‘digivaardigheidsbewijs’ of een door het Lerarenregister geaccrediteerd certificaat ‘iCoach iPad-onderwijs’.

    Succeservaringen en ondersteuning

    Aanvankelijk voelden sommige docenten zich wat onzeker in het gebruik van ICT in de klas. Verschillende factoren droegen eraan bij dat docenten ICT-vaardiger werden en zich zekerder voelden: een passend tempo door de verschillende niveaugroepen, componenten als ‘vragenuurtjes’ en ‘coaching on the job’ en de ondersteuning door de iCoaches. Daarnaast kregen docenten ruimte om zelf te experimenteren. Door succeservaringen werd de meerwaarde van de iPad duidelijk.

    Het resultaat

    De iPad biedt meerwaarde voor het onderwijs aan het Tabor College Werenfridus:

    • Docenten worden steeds ICT-vaardiger en voelen zich zekerder in het gebruik van ICT voor de klas.
    • Leerlingen vinden de lessen leuker en voelen zich meer betrokken door het gebruik van ICT in de les.
    • iCoaches zorgen voor het delen en borgen van kennis over digitale didactiek.

    Neem contact op

    11af2ec
    Sanne Pit

    06-24780647

    of bekijk referenties op
    LinkedIn_Logo.svg
    NEEM CONTACT OP

    Contactformulier

    Vul onderstaand formulier volledig in.

    Uw naam:
    Uw email:
    Naam school:
    Uw bericht: