Introductie

Speciaal voor scholen die de overstap willen maken naar lesgeven met Chromebooks in de klas en digitale leermiddelen, ontwikkelt Pitwise een maatwerk opleidingsprogramma, gebaseerd op het SAMR model: een bewezen model voor de integratie van ICT. Het programma bestaat uit verschillende trainingen en bijeenkomsten.

1-Online-Reflective-Journal-Blog-Task-1-SAMR-Model-image-26m0m72Een zorgvuldige aanpak voor wat betreft de professionalisering van het docententeam is noodzakelijk: onderzoek én de ervaring leert dat juist daarin de sleutel tot een succesvolle implementatie van Chromebook-onderwijs in de klas ligt.

Voor meer informatie over het SAMR model, klik op de afbeelding hiernaast.

    Uitgangspunten

  • Op eigen niveau professionaliseren
  • Leren van elkaar: deze reis maak je samen
  • De eigen doceerstijl is leidend.
  • Eén aanspreekpunt / begeleider gedurende het hele traject.
  • Regelmatige terugkoppeling en evaluaties
  • Flexibel programma
  • Mijn lessen zijn interactiever en “rijker” geworden, dankzij het opleidingsprogramma voor Chromebook onderwijs.

    Opmerking van cursist uit evaluatie.

    Programma

    In de eerste fase van het opleidingsprogramma krijgen de docenten trainingen in het geven van een basisles met de Chromebook: De substitutiefase in het SAMR model. Tijdens deze eerste fase (vaak aan het begin van het schooljaar) wordt aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:

    • Basisvaardigheden Chromebook-gebruik
    • Klassenmanagement : hoe zorg ik ervoor dat de leerlingen betrokken blijven bij de les ?
    • Leren werken met de digitale leermiddelen van de uitgever (Malmberg, ThiemeMeulenhoff, Noordhoff, Eisma, VO-content, etc.)
    • Leren werken met Google Drive : bestanden en mappen delen, documenten beheer
    • Chromebook in de elektronische leeromgeving: Google Classroom. Opdrachten klaarzetten, nakijken etc.
    • Digitale didactiek:  bij welke werkvormen kan ik de Chromebook optimaal inzetten
    Naar aanleiding van de inventarisatie en de eerste bijeenkomst(en) wordt de groep ingedeeld in twee tot drie niveaugroepen.

    In de vervolgfase krijgt iedere niveaugroep een opleidingsprogramma op maat, samengesteld uit verschillende bouwstenen. De bouwstenen omvatten verschillende trainings- en coaching methodieken, zoals vragenuurtjes, coaching on the job (lesbezoek en evaluatie) en diverse trainingen in digitale didactiek.

    Deze laatstgenoemde trainingen in digitale didactiek laten de docenten de meerwaarde van het lesgeven met de Chromebook ervaren. In de trainingen onderzoeken de docenten hoe de Chromebook bij verschillende werkvormen kan worden ingezet. Zij gaan zelf aan de slag met het ontwikkelen van lesactiviteiten, die in de vervolgbijeenkomsten worden geëvalueerd. Het tweede doel, het creëren van een lerend team, wordt hiermee bereikt: docenten bezoeken elkaars les en geven elkaar tips over de toepassing van de Chromebook in de les.

    Aan de rechterzijde ziet u een voorbeeld van een opleidingsprogramma.

    Voorbeeld Programma

    Een voorbeeld opleidingsprogramma voor docenten van een middelbare school, ingedeeld in 3 niveaugroepen.

    opleidingsmodel

    Klik voor vergroting

     

    NEEM CONTACT OP

    Praktische informatie

    Andere trainingen die je mogelijk interesseren:

    Contactformulier Opleidingsprogramma Chromebook Onderwijs

    Vul onderstaand formulier in als u direct een offerte wilt aanvragen voor deze training, uw wilt inschrijven, of als u een vraag hebt.

    Uw naam:
    Uw email:
    Uw telefoonnummer:
    Naam school:
    Plaats:
    Uw bericht:
    Ben je een robot?