Pitwise wordt regelmatig gevraagd een advies uit te brengen over welk device het meest geschikt is voor “1 device per leerling”-projecten. Veel scholen worstelen met deze keuze.

Er zijn veel variabelen die hierop van invloed zijn; van de beschikbaarheid van financiële middelen (van school en/of ouders) tot het type onderwijs. In het MBO bijvoorbeeld is een toetsenbord wel een must, omdat daar regelmatig grote stukken tekst getypt moeten worden. Daarentegen is een touch functionaliteit (tekenen op beeldscherm) juist weer zeer wenselijk in het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs. Ook de wijze waarop de organisatie is ingericht kan van invloed zijn op de keuze, bijvoorbeeld het kennisniveau en de beschikbaarheid van ondersteuning.

We behandelen in dit artikel de meest gekozen devices: iPad Air, Android tablet, Chromebook en Windows laptop.

De devices worden beoordeeld op de volgende criteria:

  • Beschikbaarheid educatieve content
  • Combinatie “device en digibord”
  • Duurzaamheid
  • Internetverbinding
  • Beheerslast
  • Touchscreen en/of toetsenbord
  • Zichtlijn

Beschikbaarheid content

Het feit dat Apple de verkoop van Apps in eigen hand houdt is een nadeel voor de “kleine ontwikkelaar” en scholen die eigen apps willen aanbieden. Dit in tegenstelling tot Windows / Android. De trend is dat steeds meer content via webapps (intelligente websites) beschikbaar wordt gesteld, dit is dus device-onafhankelijk. De grote educatieve uitgevers haken in op deze ontwikkeling en ook VO-content is webbased.

Bij de tweestrijd tussen Android en iOS (Apple) blijkt uit een vergelijking van de statistieken (Bron) dat er twee keer zo veel educatieve apps voor iOS zijn, dan voor Android. Nu zegt dit vanzelfsprekend weinig over de beschikbaarheid van Nederlandstalige apps, dus voor het PO is dit minder relevant.

 De combinatie “device en digibord”

De Amersfoortse BergWil ik mijn digibord kunnen blijven gebruiken? De meeste scholen hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in digitale schoolborden en het is natuurlijk zonde als de overgang naar device-onderwijs zou betekenen dat de docenten het smartboard niet meer kunnen gebruiken. Gelukkig staan in veel lokalen ook vaste pc’s of hebben de docenten de beschikking over een laptop. Voor de onderzochte mogelijkheden zijn de volgende oplossingen beschikbaar:

iPad : iPad biedt geen digibordfunctionaliteit. Je kunt in ieder lokaal een AppleTV plaatsen (88 Euro) om beeld en geluid te streamen. Er zijn twee goedkopere alternatieven. Als er een vaste computer of laptop beschikbaar en die is aangekoppeld aan het digibord, is de goedkope software AirServer (+/- 10 Euro) een perfecte oplossing. Op deze manier kun je de digibord functionaliteit behouden en toch het beeld en geluid van je iPad streamen naar de computer en zo naar het digibord. Bij gebrek aan een vaste computer / laptop is een VGA kabel met adapter een mogelijkheid. Nadeel is wel dat je dan niet kunt rondlopen in het lokaal.

Chromebook : Tot op heden is er geen mogelijkheid om de digibord functionaliteit te behouden bij het gebruik van Chromebook. Het streamen van beeld en geluid kan middels een HDMI kabel. Een alternatief is Chromecast (35 Euro), maar dan wordt niet alles weergegeven.

– Android tablet : Er is geen digibordfunctionaliteit voor Android tablets. Ook voor het streamen van beeld en geluid zijn er nog weinig mogelijkheden, behalve de mogelijkheid om de tablet met een mini-HDMI kabel direct aan de beamer te verbinden. Een draadloze oplossing kan gevonden worden in het gebruik van Miramax, maar deze oplossing hebben we nog niet getest in de praktijk.

– Laptop: De laptop is natuurlijk de beste oplossing als er ook frequent digibord gebruik plaatsvindt. Op iedere laptop zijn drivers voor digiborden en digibord software te downloaden van alle bekende leveranciers zoals Smartboard, Activeboard en Prowise.

De vragen die gesteld moeten worden om tot een goede keuze te komen zijn dus: gaat mijn digibord-onderwijs lijden onder de implementatie van 1 device per leerling? Welke concessies ben ik bereid te doen? Een combinatie met een vaste computer of laptop is dus in ieder geval wenselijk om ervoor te zorgen dat beide waardevolle ict-toepassingen elkaar niet bijten.

 Duurzaamheid

Hoe lang wil je dat leerlingen met de gekozen device werken? Feit is, dat een lage aanschafprijs ook vaak betekent dat er voor minder goede componenten zijn gekozen. Dat geldt eveneens voor de behuizing. De Chromebook bijvoorbeeld heeft geen indrukwekkende specificaties en bestaat helemaal uit kunststof; niet echt “hufterproof” dus. Hetzelfde geldt voor de behuizing van de Samsung tablet en de windows laptop. Alleen de iPad heeft een metalen behuizing. Een tablet (iPad of Android) heeft wel als nadeel dat het beeldscherm makkelijker kapot kan, omdat de device niet dichtgeklapt kan worden, een goede hoes is dus wel noodzakelijk. Overigens hoef je je niet erg grote zorgen te maken omdat het scherm van beide tablets is gemaakt van zogenaamd “Aluminosilicate glass” : een zeer kras- en stootbestendige glassoort.

Softwarematig is alleen de Windows laptop een “lastige”. Deze laptops hebben de neiging dat ze over het algemeen naarmate ze langer gebruikt worden, meer kuren gaan vertonen en langzamer worden. Heel veel scholen werken nog met de iPad 2 uit 2011 en kunnen hier nu (2014) nog prima mee werken, terwijl de vervangingstermijn voor laptops toch wat korter is.

Internetverbinding

Wil ik afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van (snel) draadloos internet? De Chromebook is onder andere zo goedkoop omdat de opslagcapaciteit zeer beperkt is (16 GB, dit is inclusief ruimte voor het besturingssysteem). Voor vrijwel alle functies is dus ook een wifi verbinding noodzakelijk. Enkele webapps (webgebaseerde toepassingen) laden in de cache (geheugen), waardoor je toch door kunt werken als de internetverbinding uitvalt. Feit blijft: met de Chromebook moet je internetverbinding tiptop in orde zijn. Voor de overige devices is dit minder van belang, omdat zij veel van de toepassingen offline gebruiken. De opslagcapaciteit is natuurlijk wel veel groter bij een Windows laptop dan bij een iPad of Android tablet.

Interessant hierbij is de ontwikkeling van educatieve software: veel uitgeverijen kiezen inmiddels voor webgebaseerde toepassingen, omdat die op ieder device werken en men niet afhankelijk is van updates.

Welk device je ook kiest: het is zeer sterk aan te raden om het netwerk en de internettoegang op school zeer goed geregeld te hebben. Stap 1 in het opstarten van “1 device per leerling” trajecten is dan ook een stresstest van het netwerk. Uw ICT partner kan dit voor u verzorgen.

Beheerslast

Wie beheert de device? Welk beheer wordt door wie uitgevoerd? De beheerslast verschilt sterk per gekozen device, maar vanzelfsprekend ook per gekozen “model” voor het beheer van de de device. De belangrijkste vraag is dus: is de device schoolbezit of het bezit van de leerling/ouders?

In het laatste geval kan dit schelen in de beheerslast, vooral bij de tablets (Android / iPad) en de Chromebook. Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun bezit en dus verzorgen zij zelf de back-up en de installatie van Apps. De keerzijde is dat het lastig wordt om te voorkomen dat leerlingen games en niet-educatieve apps installeren, het is tenslotte hun bezit. De tablets en chromebooks hebben verder erg weinig instellingen nodig om goed te kunnen functioneren en dus is de beheerslast laag.

Door middel van zogenaamde MDM (Mobile Device Management) systemen kan dit beheer bij de tablets ook op afstand plaatsvinden. Vaak bieden ze ook mogelijkheden om een bepaalde App “op slot te zetten”, zodat de leerling niet iets anders kan gaan doen, bijvoorbeeld tijdens een toets.

Voorbeelden hiervan zijn het gratis MDM systeem Meraki en de betaalde varianten Casper Suite en het nieuwe Nederlandse  Zuludesk. Voor Chromebooks is een beheer-op-afstand omgeving beschikbaar voor 23 euro per device (Meer info)

Windows laptops die in een netwerk worden geplaatst hebben een grotere impact op de beheerslast, onder meer vanwege de risico’s op virussen. Daarnaast is door de complexiteit van het besturingssysteem het beheer ook omvangrijker. Wellicht dat dit met Windows 10 verandert.

Touchscreen en/of toetsenbord

DSC04394
Moeten de leerlingen veel teksten typen of moeten ze juist veel tekenwerk verrichten?

Afhankelijk van het type onderwijs dat uw school aanbiedt kan de beschikbaarheid van een toetsenbord op de device een “must” zijn.

Waar vaak minder aandacht voor is, is of de device beschikking moet hebben over een touchscreen. Naar mijn mening is dit in het Primair Onderwijs en het Voortgezet Onderwijs zeker noodzakelijk. Het intekenen van kaarten, grafieken en, in het PO, oefenen van handschrift, kan alleen met een touchscreen. Gelukkig zijn er ook enkele Chromebooks en Windows laptops verkrijgbaar met touchscreen: de touch functionaliteit is daar echter vaak minder in de Apps geïncorporeerd, omdat de touch varianten in de minderheid zijn.

Het grote nadeel van de tablets (het niet hebben van een toetsenbord) is te ondervangen door de aanschaf van een hoes met geïntegreerd toetsenbord.

Zichtlijn

Hoe houd ik oogcontact met mijn leerlingen? Voor docenten is het fenomeen “iPad/Chromebook/Tablet/Laptop in de klas”  een spannende ontwikkeling, omdat er voor wat betreft het klassenmanagement (orde houden, leerlingen betrekken) een heel nieuwe dimensie bij komt. Uit lesbezoek bij de verschillende scholen die ik heb bezocht, merk ik dat leerlingen meer “privacy” ervaren bij laptops en chromebooks, doordat het scherm rechtop staat en de docent voor de klas. Zij zijn vaker bezig met andere zaken dan onderwijs en doen van alles achter het opgetrokken scherm.

Bij tabletgebruik liggen de tablets vaak (bijna) plat, waardoor de docent vanaf een afstand kan zien wat er plaatsvindt op en achter de tablet. Ook zijn bij tablets de controle mogelijkheden eenvoudiger; de laatst geopende apps kunnen snel opgevraagd worden.

Tenslotte geldt voor alle devices: u als docent beslist wanneer zij gebruikt worden. Bij device-vrije lesonderdelen is het aan te raden de leerlingen de device op te laten bergen of dicht te laten.

Samenvatting

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de mogelijkheden per device. Vanzelfsprekend zegt dit niets over de prioriteiten die u als onderwijsinstelling heeft. Voor een advies op maat, is Pitwise u graag van dienst. Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.

 iPad AirChromebook
(Acer 13 CB5-311)
Android Tablet
(Samsung Galaxy Tab 4)
Laptop
(HP Pavilion 13-b020nd)
Beschikbaarheid lesmateriaal++++++++
Gebruiksgemak+++++++++
Beheerslast systeembeheer++++++++--
Toetsenbord--- (evt. via hoesje)+++--- (evt. via hoesje)+++
Touch functionaliteit (tekenen op scherm)++++/- (sommige modellen)+++--
Batterijduur11 uur11 uur (laatste generatie)8 uur6.5 uur
Offline werken+++---++++++
Duurzaamheid++++++/-
Zichtlijn++++++++
Prijs429 Euro300 Euro330 Euro490 Euro