Onderstaand interview verscheen in het plan van aanpak van het Doorbraakproject Onderwijs en ICT. Ik ben één van de leden van de klankbordgroep leraren van dit project.

‘Een hoger rendement uit je onderwijs’

Sanne Pit is docent aardrijkskunde en neemt deel aan de klankbordgroep leraren VO in het Doorbraakproject. Met zijn eigen bedrijf begeleidt hij scholen in de overgang naar lesgeven met digitale leermiddelen

“Tabletonderwijs helpt in eerste instantie om leerlingen te activeren en te betrekken bij de les en de lesstof. Voer je het verder door, dan geeft het ook een actueler inzicht in de leerresultaten. Als docent ben je niet meer afhankelijk van de meetmomenten SO en toets, maar heb je toegang tot een continue informatiestroom over de geleverde prestaties.

Op basis daarvan kun je vervolgens tot een profilering van je leerlingen komen. Wat voor type leerling is het, hoe snel werkt hij of zij, is het een visueel denker of juist niet?
Daar kun je vervolgens je instructies en opdrachten aanpassen. Dat uiteindelijke doel, gepersonaliseerd onderwijs met behulp van ICT, maakt dat kinderen meer bereid zijn om te leren. Omdat hun eigen leerstijl gerespecteerd wordt, ze geen eenheidsworst voorgeschoteld krijgen, maar opdrachten die uitdagend zijn en bij hun niveau passen.”

“Als docent aardrijkskunde wil ik met mijn leerlingen naar buiten, projecten doen, ze zelf op onderzoek laten gaan. De stof moet leven. Met digitale leermiddelen haal je een hoger rendement uit je onderwijs, waardoor er meer ruimte over blijft voor de leuke dingen.
Én voor het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden en kritisch denkvermogen. Maar om de winst te zien, moeten we eerst investeren. Nu struikelen docenten nog te vaak op de invoer van tablets in de klas, zonder dat duidelijk is wat ze ermee moeten. Leerlingen die vervolgens gaan zitten Facebooken, dat is natuurlijk niet de bedoeling.”

“Het digi-didactische denken van docenten moet geactiveerd worden, zodat ze gaan zien wat het einddoel van tabletonderwijs is en wat hen dat oplevert. Daarvoor is intensieve coaching nodig, bijvoorbeeld in de Leerlabs van het Doorbraakproject. Maar ook school- leiders moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Aan hen de taak om randvoorwaarden te scheppen, zoals een up-to-date netwerk. En om de visie van de school op ICT-gebruik helder te communiceren. Want docenten zijn echt wel bereid om te experimenteren, als ze maar weten wat het ze uiteindelijk brengt. Zeker als ze voorbeelden zien van collega’s die mooie dingen doen met ICT, en die bijvoorbeeld samen educatieve content ontwikkelen.”

Meer informatie over het doorbraakproject: