Om maar met de deur in huis te vallen, wat is het verschil?

  • Bij BYOD (Bring Your Own Device) worden leerlingen uitgenodigd om “een device” mee te nemen naar school. Er zijn geen restricties, dus in principe kan het een smartphone, tablet of laptop zijn.
  • Bij CYOD (Choose Your Own Device) worden leerlingen uitgenodigd om een device te kiezen, op basis van een aantal vooraf opgestelde criteria, bijvoorbeeld schermgrootte, compabiliteit met software, etc. etc.

Waarom kiezen voor CYOD / BYOD?

Voor scholen is een CYOD / BYOD constructie aantrekkelijk om het gebruik van ICT als hulpmiddel in het onderwijs een impuls te geven. Het beheer valt volledig buiten de verantwoordelijkheid van school, dus daar is geen extra investering nodig. De faciliteiten die op orde moeten zijn:

  • Stabiele en snelle internetverbinding, eventueel apart BYOD netwerk
  • Oplaadpunten
  • Opslag (bijvoorbeeld tijdens LO lessen)
  • Printmogelijkheid vanaf ieder type device (denk hierbij aan webprint van Papercut.com)

Voor ouders is het grote voordeel dat er geen nieuw apparaat aangeschaft hoeft te worden. De bestaande tablet, laptop of smartphone kan gewoon worden gebruikt.

Klinkt goed! Maar moet ik nu kiezen voor CYOD of voor BYOD?

Als we er van uit gaan dat het apparaat ingezet gaat worden voor het gebruik van digitale leermiddelen, is BYOD eigenlijk geen optie. Je kunt een leerling niet de hele dag op zijn of haar smartphone in de klas opdrachten laten maken. Het moet dus al snel een device worden met een groot scherm. Daarnaast wil je niet dat de docent een soort systeembeheerder moet worden, die bij alle digitale leermiddelen moet nadenken of het wel op ieder device bruikbaar is. Als je de device puur ter bevordering van de interactie wilt inzetten, is BYOD wel een geschikte optie.

Begin bij je onderwijs : welke criteria voor CYOD

Je hoort het op iedere lerarenkamer: ICT in het onderwijs is een hulpmiddel. Helemaal waar natuurlijk, maar of je nu een huis bouwt met stenen of met Lego, de keuze van het hulpmiddel is wel heel belangrijk. Dit is het moment waarop de belangrijke keuzes gemaakt moeten worden:

  • Welk platform : wil je Google Apps for Education (Drive, Classroom) gaan gebruiken? Of een Windows (onedrive) omgeving? Of toch Apple?
  • Welke JAVA  en/of Flash en/of Silverlight applicaties worden binnen de school gebruikt?  Zijn er alternatieven?
  • In hoeverre wil je een veilige omgeving bieden? Denk aan Games etc.
  • Is batterijduur belangrijk? Of heb je voldoende stroompunten in de lokalen?
  • Is het beeldschermformaat van belang?
  • Moeten de leerlingen de beschikking hebben over een toetsenbord of is dit wenselijk?
  • Moeten de leerlingen de beschikking hebben over een touchscreen, ivm tekenen en creatieve opdrachten?
  • Moet het device een microfoon en webcam hebben?  Bijvoorbeeld voor spreekvaardigheid?
  • Welke ELO gebruik je?
  • Hoe gaan leerlingen en docenten bestanden delen?
  • Wil je op enige wijze beheer kunnen voeren over de devices?
  • Welke printoplossingen zijn er aanwezig? Stelt dit voorwaarden aan het type device?
  • Welke wijze van digitaal toetsen (bijv. Wintoets) wordt gebruikt, werkt dit op alle devices?

Dit is slechts een selectie van de vragen die gesteld moeten worden om tot een goede CYOD criteria-lijst te komen.

Voorbeelden van CYOD oplossingen

Voorbeeld 1: de Apple route.

Je zou er als school dus voor kunnen kiezen om een CYOD voorstel bij ouders neer te leggen tbv. iPad onderwijs:

  • iOS device
  • Minimale schermresolutie 9″  (dus iPad mini, iPad, iPad Pro)

Ouders hebben nu de keuze om op marktplaats een iPad 2 te kopen voor pakweg 100 euro (de prijs van een grafische calculator) of te gaan voor de nieuwste iPad Pro. Het platform ligt daarmee vast, net als de werking van apps etc.

Voorbeeld 2: de Google Chrome route

Je kiest voor een Google Apps for Education omgeving, gebaseerd op Google Chrome. De extenties (hulpprogramma’s) die gebruikt gaan worden zijn gekoppeld aan de webbrowser Google Chrome. Criteria die je zou kunnen hanteren:

  • Een laptop met daarop de browser Google Chrome geinstalleerd.
  • of
  • Een Chromebook
  • Aanvullende eisen (zowel laptop als Chromebook):
    • Minimale batterijduur : 9 uur
    • Toetsenbord
    • Minimale beeldschermgrootte : 13 inch.

Voorbeeld 3: de Windows laptop route

  • Een Windows laptop met minimaal Windows … geïnstalleerd. (denk aan beveiliging en compabiliteit)
  • Office pakket geïnstalleerd
  • Batterijduur: minimaal 9 uur (oude laptops vallen af!)

En waarom “kun je niet vroeg genoeg kiezen?”

Wij hebben in de praktijk gemerkt dat er regelmatig keuzes worden gemaakt op basis van de huidige gebruikte systemen en onderwijskundige wensen. Of dat de mening van ouders erg zwaar weegt. De waarschuwing is dus op zijn plaats: kies je voor een specifiek platform of een specifieke range aan devices, kan dit grote onderwijskundige implicaties hebben. Laat je dus bijtijds informeren en neem vandaag nog contact op met Pitwise.

Bel Sanne Pit op 0624780647 of mail naar welkom@pitwise.nl of lees wat wij voor uw CYOD of BYOD traject kunnen betekenen.